Shiraz Mountain

Shiraz Mountain

شیراز کوه فروشگاه آنلاین سازبرگ طبیعت گردی ، کمپینگ ، گردشگری ، کوهنوردی و حفاظت و ایمنی
Shiraz Mountain

Shiraz Mountain

شیراز کوه فروشگاه آنلاین سازبرگ طبیعت گردی ، کمپینگ ، گردشگری ، کوهنوردی و حفاظت و ایمنی

۱۰ نکته ی کاربردی در هیچهایک

در دنیای امروزی ، دلایلی وجود دارد که مسافران را از هیچهایک باز می دارد . نسبت به ۵۰ سال پیش ، ماشین و سوخت ارزان تر شده و تقریبا هر خانواده یک ماشین دارد . علاوه بر این، تعداد وسایل حمل و نقل عمومی در هر نقطه از کشور افزایش پیدا کرده است . نوآوری های اینترنتی جدید مانند ( اسنپ ، اوبر و .. ) نیز به دلیل راحتی و سرعت بالا ، هیچهایکینگ را به امری غیر ضروری تبدیل کرده است. با این حال ، هیچ گاه نمی دانید که چه زمان هیچهایکینگ به کمک شما می آید و می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

بعضی از افراد همیشه قبل از سفر خود ، زمان زیادی را صرف آماده کردن خود برای شرایط ضروری غیر محتمل می کنند . دانستن این که چگونه به شیوه ی موثر هیچهایک کنید بسیار مهم تر از ساخت پناهگاه ، روشن کردن آتش با چوب و یا کشتن یک زامبی است !

من تمام آمریکا و اروپا را هیچهایک کرده ام . تعدادی نزدیک به ۳ هزار هیچهایکر را نیز، طی ۴ سال اخیر که در ۴۸ کشور افریقایی بوده ام، سوار کرده ام . پس زمانی که می گویم با هیچهایک از هر دو جهت آشنایی دارم به من اعتماد کنید!

در این مطلب به ۱۰ روش مفید برای هیچهایک اشاره می کنیم:

۱ – از افرادی که در پمپ های بنزین هستند، سوال کنید .

امنیت و سلامت جسمانی ، نگرانی اصلی بسیاری از افراد، ( بخصوص زنان ) در هیچهایک است . از هر کسی کمک خواستن و سوال کردن می تواند شما را به دردسر بیندازد .

سعی کنید همیشه سراغ رانندگانی که در پمپ های گاز هستند بروید . دنبال قیافه هایی بگردید که به نظر شما قابل اعتماد هستند . با آن ها صحبت کنید و توضیح دهید که چرا به کمک نیاز دارید . پیشنهاد دهید که مقداری از پول سوخت اتومبیل را پرداخت میکنید . زمانی که به یک رابطه ی دو طرفه رسیدید ، مطمئن هستید که سوار یک ماشین امن شده اید!

۲ – نقاطی را انتخاب کنید که ماشین ها در آن ، آرامتر رانندگی می کنند .

هر چه قدر نقاطی را انتخاب کنید که ماشین ها در آن آرامتر رانندگی می کنند، شانس شما برای سوار شدن بیشتر است . این زمان کافی را برای رانندگان مهیا می سازد که نگاهی به چهره ی شما بیندازند ، با خانم خود در صندلی جلو مشورت کنند ! و بالاخره تصمیم بگیرند که شما را سوار کنند !

سعی کنید بالای یک تپه ( یا نزدیک به آن ) برای سوار شدن، توقف کنید . زمانی که در مسیر سر بالایی هستید ماشین ها راحت تر کنار می زنند. به همین دلیل سعی کنید از هیچهایک در سر پایینی ها یا پایین تپه ها، خودداری کنید ، زیرا اکثر ماشین ها با سرعت زیادی در حال حرکت کردن هستند .

۳ – همیشه نقاطی را انتخاب کنید که ماشین ها بدون مسدود کردن راه و ایجاد ترافیک، بتوانند شما را سوار کنند .

هیچ راننده ای نمی خواهد برای سوار کردن شما ، به دردسر افتاده و تصادف کند . پس مطمئن شوید که فضای زیادی برای کنار زدن ماشین و سوار کردن شما وجود دارد .

۴ – نزدیک حاشیه های مرزی یک شهر، بروید .

از هیچهایک در نقاط میانی شهر خودداری کنید . بیشتر مردم در تمامی مسیر در حال حرکت هستند و اکثر آن ها نیز مسیر طولانی را طی نمی کنند .

به جای آن ، حاشیه های شهر را انتخاب کنید ، درست نقاطی که ماشین های هنوز شتاب چندانی نگرفته اند . حواستان باشد که از پرسه زدن وسط بزرگراه ها برای ماشین گرفتن خودداری کنید .

مکان مورد علاقه هرهیچهایکری برای سوار شدن، ابتدای خیابان هایی هستد که به بزرگراه تبدیل می شوند .

۵ – سعی کنید مسیر خود را روی یک کاغذ و یا مقوا بنویسید و به دست بگیرید . ( بخصوص در نقاطی که دو بزرگراه مختلف به هم متصل شده اند )

هیچ هایکر ها معمولا در مفید بودن این تابلو ها اختلاف نظر دارند . مزیت آن کاملا مشخص است : شما مسیر نهایی خود را برای رانندگان مشخص می کنید . این تابلو های علی الخصوص زمانی که در پایین جاده ، بزرگراه به ۲ مسیر مختلف تقسیم می شود، بسیار کاربردی است .

نقطه منفی آن هم این است که شاید کسی در کالیفرنیا با دیدن نوشته شما با خود بگوید :” من فقط تا تگزاس می روم و مسیرم تا فلوریدا نیست “، پس شما را سوار نمی کند . بسیاری از رانندگان با دیدن نوشته شما فکر می کنند که شما تا مسیر نهایی خود، فقط به یک سواری نیاز دارید، پس از سوارکردن شما خودداری می کنند .

۶ – خنده به لب داشته باشید 


یک دلیلی که مردم هیچهایکر ها را سر راه سوار میکنند این است که آن ها به یک هم صحبت نیاز دارند . آن ها فقط دوست دارند با کسی گپ کوتاهی بزنند .
اما حواستان جمع باشد، هیچ کس دوست ندارد با یک آدم اخمو و بد اخلاق گپ بزند! پس بخندید ، شاداب باشید و حتی برقصید !

۷ – مرد ها: سعی کنید کنار جاده، کمتر شبیه یک خانه به دوش و ولگرد بنظر برسید!

هر چقدر ریش بیشتری داشته باشید ، باید زمان بیشتری را برای پیدا کردن یک ماشین صرف کنید . اگر میخواهید سریعتر سوار ماشین شوید ، ریش های خود را بتراشید .

تمیز ترین و بهترین لباس خود را به تن داشته باشید و حتما قبل از آن، حمام کنید . مطمئن باشید بوی عرق و یا ناخوشایندی نمی دهید . خود من، در سوار کردن چند هیچهایکر به این مورد برخورده ام ، به من اعتماد کنید، این اصلا برای من خوشایند نبود!

۸ – خانم ها : سعی کنید لباس های مناسب و پوشیده به تن کنید .

مرد ها معمولا نیاز دارند تا حسابی تیپ بزنند تا شاید کسی آن ها را کنار جاده سوار کند ! اما برای زنان این موضوع بر عکس است ، سعی کنید لباسی پوشیده و مناسب به تن داشته باشید.

۹ – به راننده پیشنهاد دهید که مقداری از پول سوخت را پرداخت می کنید .

شاید کمی تعجب کنید ، اما در بسیاری از نقاط جهان، هیچهایکرها باید به راننده پول بدهند ! من تقریبا در ۱۱۱ کشور جهان بوده ام و قاعده ی معمول آن این است که باید کرایه ای به راننده پرداخت شود !

خود من، هرگاه هیچهایک میکنم ، پیشنهاد به پرداخت کرایه میکنم . در غرب ، معمولا کسی کرایه ای دریافت نمی کند اما در بعضی از کشور ها از شما کرایه می گیرند . در هر دو صورت ، حتما از راننده تشکر کنید . این کار باعث می شود تا در آینده با دیدن هیچهایکرهای دیگر، میلی برای سوار کردن آن ها داشته باشد .

اگر مشکلی در پرداخت کرایه با پول نقد دارید ( که نباید داشته باشید ! ) ، چیز دیگری را به راننده پیشنهاد دهید: یک سوغاتی ، غذا و یا حتی یک بغل !

۱۰ – به غریضه خود اطمینان کنید و بدانید چه زمانی بگویید: ” نه، متشکرم “

اگر احساس بدی راجع به کسی که به شما پیشنهاد سوار شدن می دهد، دارید ، خیلی راحت آن را رد کنید . می توانید بهانه ای بتراشید و یا خیلی راحت بگویید ” نه مچکرم “. هیچهایک خیلی امن تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور میکنند ، اما به یاد داشته باشید که خودتان را در طول راه با ترس و اضطراب عذاب ندهید !

نتیـــــــجه گــــــیری :

شاید هیچ گاه نیاز به هیچهایک نداشته باشید ، اما هیچهایک یک مهارت اجتماعی خاص برای سفر شماست . مطمئنان بعد از یک بار امتحان کردن آن ، نسب به دیگر هیچهایکرها با محبت بیشتر و ترس کمتری نگاه می کنید. پس سعی کنید هیچهایکرها را نیز در مسیر خود سوار کنید . این خیلی کم خطر تر از چیزی است که فکرش را می کنید !


گردشگری آهسته

گردشگری آهسته چیست و چه اهمیتی دارد؟

بی‌شک یکی از اهداف اصلی ما از مسافرت کاهش فشار روانی و استرس روزمره است اما گاهی بنا به دلایلی این امر محقق نمی‌شود. مطمئناً شما نیز گاهی پس از بازگشت از سفر خستگی و کسلی را در وجود خود احساس کرده‌اید، اما آیا با خود اندیشیده‌اید که علت این امر چه می‌تواند باشد؟

بی‌شک یکی از اهداف اصلی ما از مسافرت کاهش فشار روانی و استرس روزمره است اما گاهی بنا به دلایلی این امر محقق نمی‌شود. مطمئناً شما نیز گاهی پس از بازگشت از سفر خستگی و کسلی را در وجود خود احساس کرده‌اید، اما آیا با خود اندیشیده‌اید که علت این امر چه می‌تواند باشد؟ حقیقت این است که سراسیمگی و آشفتگی زندگی استرس‌زا و پرفشار ما هنگام سفر نیز ما را رها نکرده و سبب می‌شود که ما با عجله و دست‌پاچگی مقصدی را به مقصد دیگر ترک کنیم. این حس شتاب‌زدگی و استرس به عدم دستیابی شما به هدف اصلی سفر که همان جستجوی آرامش و دوری از فشار روانی است، منجر خواهد شد و در نتیجه سبب می‌شود که لذت سفر به کام شما تلخ شود.



حال تصور کنید که قرار است با خرید بلیط هواپیمای فرانسه چند روزی را در یکی از روستاهای این کشور سپری کنید. شما در این چندروز به‌جای برنامه‌ریزی فشرده برای بازدید از جاذبه‌های متعدد این کشور، زمان خود را در کنار روستاییان و بومیان این منطقه سپری کرده و به زندگی از دریچه دید آن‌ها می‌نگرید. برای مثال در طول اقامت خود هر صبح سبزیجات تازه را از روستاییان خریداری و قهوه au lait خود را در بهارخواب موردعلاقه خود نوش جان می‌کنید و عصرها نیز بدون هیچ عجله و شتابی وقت خود را با بازدید از اماکن تاریخی روستاهای اطراف سپری می‌کنید. شما در این سفر صرفاً به دنبال بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری اطراف خود نیستید بلکه هدف شما لذت بردن از محیط اطرافتان است. ما این نوع مسافرت را گردشگری آهسته می‌نامیم؛ گردشگری که برخلاف سفرهای چندروزه و بازدیدهای اجمالی، بر سیاحت، کشف و لذت از مقصد موردنظر شما تأکید دارد.

تاریخچه گردشگری آهسته


برای آشنایی با چگونگی شکل‌گیری گردشگری آهسته ابتدا باید با جنبش آهسته‌خوری آشنا شوید. 

جنبش آهسته‌خوری حرکت اعتراض‌آمیزی بود که علیه بازگشایی رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد در دهه 80 میلادی در شهر رم آغاز و به نهضتی علیه غذاهای فوری مبدل شد.
 امروزه پس از گذشت سه دهه هدف اصلی این جنبش تغییر نکرده و همچنان حمایت از آشپزی به روش سنتی، اصلاح ذائقه‌ها، آهسته خوردن و لذت بردن از غذاهای خانگی و سالم از اهداف اصلی این جنبش بشمار می‌رود. 

حال شاید از خود بپرسید که چه ارتباطی میان گردشگری آهسته و آهسته‌خوری وجود دارد. آهسته‌خوری صرفاً یک جنبش نیست بلکه سبکی برای زندگی است؛ سبکی که آهسته زندگی کردن و برقراری ارتباط با غذا، خانواده، طبیعت و مردم را در جهانی که همه‌چیز به‌سرعت در حال گذر است، به ما می‌آموزد.

 گردشگری آهسته نیز یکی از انشعابات جنبش آهسته‌خوری است که بر سیاحت و اکتشاف کلی مقصد گردشگری و آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوم ملت‌ها تأکید دارد.


مزایای گردشگری آهسته

گردشگری آهسته مزایای بسیاری را برای گردشگران و مردم ساکن در مقاصد گردشگری به همراه دارد. هنگامی‌که شما بدون عجله و شتاب سفر می‌کنید، ارتباط قوی‌تری با محیط اطراف خود برقرار کرده و آرامش بیشتری در حین سفر خواهید داشت. همچنین با انتخاب گردشگری آهسته قادر خواهید بود که بدون هیچ عجله‌ای با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم مقصد موردنظر خود آشنا شوید و تجارب جدید و ارزشمندی را کسب کنید.

از دیگر مزایای گردشگری آهسته کاهش خستگی پس از سفر است. این نوع خستگی که به دلیل عجله و استرس برای بازدید از تمام جاذبه‌های یک منطقه گردشگری در مدت‌زمان کم حاصل می‌شود، با گردشگری آهسته کاملاً برطرف شده و شما در انتهای سفر سرحال و پرانرژی به منزل خود بازمی‌گردید.

جالب است بدانید که شما با انتخاب گردشگری آهسته قادر خواهید بود در هزینه‌های سفر خود نیز صرفه‌جویی کنید. همان‌طور که می‌دانید هتل‌های 5 ستاره و رستوران‌های گران‌قیمت نه‌تنها هزینه‌های گزافی را به شما تحمیل می‌کنند، بلکه هیچ‌گاه همانند اقامتگاه‌های بوم‌گردی و رستوران‌های محلی قادر نخواهند بود فرهنگ و آداب‌ورسوم مقصد گردشگری موردنظر را بر شما آشکار سازند. همچنین ازآنجایی‌که شما بیشتر مسیرهای کوتاه خود را با پای پیاده به سیاحت و اکتشاف می‌روید، هزینه حمل‌ونقل شما نیز تا حدود زیادی با گردشگری آهسته کاهش خواهد یافت.

چطور به آهستگی و کندی گردشگری کنیم؟

برای انتخاب این نوع گردشگری ابتدا باید از نظر ذهنی خود را آماده کنید زیرا گردشگری آهسته به معنای دوری از هرگونه شتاب و عجله و داشتن ذهنی آرام است. قدم دوم برقراری ارتباط با مردم بومی مناطقی است که از آن‌ها بازدید می‌کنید. شما می‌توانید با آن‌ها راجع به فعالیت‌های روزمره، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های موردعلاقه و غیره صحبت کنید و از آن‌ها اطلاعات مفیدی را در مورد مقصد گردشگری خود کسب کرده و به پیشنهادات و توصیه‌هایشان گوش فرا دهید.



به‌هیچ‌وجه سعی نکنید که از تمام جاذبه‌های گردشگری لیست خود بازدید کنید. اصلاً بهتر است هیچ فهرستی با خود به همراه نیاورید زیرا اگر بخواهید برای لحظه‌لحظه‌های سفر خود برنامه‌ریزی کنید، سفری خسته‌کننده و کسالت‌آور را تجربه خواهید کرد. جهانگردانی که گردشگری آهسته را بر‌می‌گزینند، خود را تسلیم اتفاقات و رویدادهای سفر کرده و هیچ ترسی برای دست رفتن زمان به خود راه نمی‌دهند.

تلاش کنید که تجارب جدیدی را در سفر کسب کنید؛ در مراکز خرید چانه‌بزنید، هیجان و تجربه را با آغوش باز بپذیرید، فرصتی را که در زندگی معمولی خود رد می‌کنید، قبول کنید، با مردم بومی معاشرت کنید و با پذیرش تمام احساسات خوشایند و ناخوشایند از سفر خود برای رشد و تکامل بهره ببرید. شما با تمرین و انجام این فعالیت‌های ساده حتی در محل زندگی خود نیز می‌توانید گردشگری آهسته را بیاموزید و در سفر بعدی خود بکار ببرید.



تکنیک های گرم ماندن در برنامه های کمپینگ فصول سرد


اگر از جمله کسانی هستید که اوقات فراغت خود را در دل کوه، جنگل و کویر می گذرانید و کمپینگ راه می اندازید حتما با خیلی از نکات کمپ زدن آشنا هستید اما اگر برای اولین بار قصد دارید به دل کوه و جنگل زده و شبی را در آنجا سپری کنید باید قبل از سفر از چندین نکته آگاهی داشته باشید.  کمپینگ زدن یکی از بهترین تجربه هایی است که هر فردی باید در زندگی خود آن را تجربه کند. یکی از مهم ترین نکاتی که در طول کمپینگ باید بدانید و بکار ببرید نحوه ی گرم کردن بدن است. بسیاری از افرادی که قصد دارند شبی را در دل طبیعت بگذارند تصور می کنند که تنها با پوشیدن لباس گرم می توانند بدن خود را در برابر سرما حفظ کنند. اما رطوبت محیط و زمین و بسیاری از عوامل محیطی دیگر نیز وجود دارند که حتی بر روی کوهی از لباس های گرم غلبه می کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک های گرم ماندن در برنامه های کمپینگ به خصوص در فصول سرد را شرح دهیم.

پوشیدن لباس مناسب در کمپ

مهم ترین و درست تکنیکی که همه ما در مورد کمپینگ کردن در فصل های سرد سال داریم، پوشیدن لباس های گرم و ضخیم است. در هنگام انتخاب لباس گرم دقت داشته باشید تا حجم بیشتر لباس ها در قسمت سینه، شکم و کمر شما قرار بگیرد. بهترین حالت لباس پوشیدن مدل لایه لایه است، چراکه در صورت احساس گرما و سنگینی می توانید لباس مورد نظر را در بیاورید. نکته دوم مراقبت از پاهایتان در طول پیاده روی و استراحت در کمپینگ است. سعی کنید هر چند ساعت یکبار جوراب های خود را حتی اگر خشک هستند با جوراب های خشک جدید عوض کنید.

اگر هوا خیلی سرد است بهتر است از دو جوراب استفاده کنید، یک جوراب نازک تر و یک جوراب ضخیم تر. بهترین روش برای گرم کردن جوراب ها، گوله کردن و قرار دادن آن ها در یکدیگر است و سپس گلوله های جوراب را داخل کیسه خواب خود بگذارید تا حسابی گرم شوند. برای گرم نگه داشتن هرچه بیشتر پاها بهتر است ابتدا یک جوراب نازک پلاستیکی پوشیده و در لایه دوم یک جوراب پشمی نازک بپوشید و در لایه اخر هم برای اینکه حسابی گرم شوید از یک جوراب پشمی کلفت استفاده کنید.

پوشاندن دست های خود را فراموش نکنید، انگشتان دستان شما به دلیل اینکه با اجسام و محیط بیشترین تماس را دارند از نقاط دیگر بدن بیشتر در معرض سرما قرار دارند. دستکشی را انتخاب کنید که راحت باشد و تا مچ دست شما را بپوشاند. در حقیقت مرکز بدن مسئول تولید کردن گرما و فرستادن آن به کل بدن است، اگر شما دستان خود را به خوبی نپوشانید بدن مجبور می شود گرما بیشتری به دستان شما بفرستد، برای همین انرژی شما هدر رفته و احساس سرما می کنید.

انتخاب موقعیت مناسب جغرافیایی جهت کمپینگ


انتخاب مکان درست برای کمپینگ شما را از سرما در طول روز به خصوص شب حفظ می کند. محل کمپینگ باید از رودخانه دور باشد، جریان آب محیط اطراف خود را خنک و سرد نگه می دارد. وزش باد به خصوص در فصل های سرد از دیگر عواملی است که کمپینگ در شب را سخت می کند. برای جلوگیری از ورود باد به چادر از یک سد حفاظتی مانند تخته سنگ بزرگ یا تنه درخت استفاده کنید. دقت داشته باشید منطقه ای که برای چادر زدن انتخاب می کنید مسطح بوده و نسبت به محیط اطراف خود در سطح بالاتری باشد. از کمپ کردن در منطقه های تورفته مانند دره ها خودداری کنید چراکه در هنگام وزش باد شدید این دسته از مناطق در دام بادگیر می افتند.

سعی کنید تاجایی که ممکن است در زمین های خشک کمپ بزنید. آتش روشن کردن در شب های کمپینگ یکی از بهترین بخش های این تجربه دوست داشتنی است. روشن کردن آتش نه تنها برای گرم شدن گزینه مناسبی است بلکه باعث می شود حیوانات وحشی در طول شب به منطقه کمپینگ نزدیک نشوند. اگر مجبور شدید در منطقه ای کمپ بزنید که پر از برف است بهترین روش این است که در ابتدا تا جایی که ممکن است زمین را از برف خالی کنید.

چندین تکنیک برای گرم شدن بدن قبل از خواب


برخلاف فعالیت هایی که همیشه در زندگی خود قبل از خواب انجام می دادید، زمانی که شبی را در طبیعت می گذرانید باید دست به کار شده و تکنیک های جدیدی را قبل از خواب انجام دهید تا در طول شب از سرما یخ نزنید! قبل از خواب برای گرم شدن بدن خود بهتر است کمی در محیط اطراف قدم بزنید و یا بدوید تا متابولیسم بدنتان بالا برود، این کار باعث می شود گردش خون در بدن کاهش پیدا نکند. البته می توانید هم برای خواب راحت تر و هم برای بالا رفتن هرچه بیشتر متابولیسم بدن چندین حرکت ورزشی نیز انجام دهید.

نکته مهم بعدی که باید قبل از کمپینگ به آن توجه کنید، انتخاب کیسه خواب مناسب و زیرانداز است. انتخاب اشتباه هریک از این موارد تمام زحمات شما برای گرم کردن بدنتان را در طول شب به هدر خواهد داد. سطح زمین به سرعت سرمای خود را به کیسه خواب و بدن شما منتقل می کند پس حتما زیر کیسه خواب یک زیرانداز ضخیم پهن کنید. هر روز صبح حتما هوای کیسه خواب را خالی کنید چراکه هوای داخل آن در فصل سرما به شدت مرطوب بوده و شب بعد شما را دچار مشکل خواهد کرد.

میل کردن وعده های غذایی مغذی


شاید کم تر کسی به این نکته توجه کند که در طول کمپینگ باید غذای مغذی دریافت کند. بسیاری از کسانی که برای اولین بار به کمپینگ می روند برای اینکه حجم بار خود را کم کنند ترجیه می دهند از غذاهای کنسرو شده استفاده کنند. اما مصرف غذاهای گرم و دارای گوشت قرمز بدن شما را قبل از خواب گرم خواهد کرد. بدن برای هضم غذاهای حاوی گوشت قرمز و چربی نسبت به کربوهیدرات ها متابولسیم کم تری مصرف می کند. مخلوط پنیر و روغن زیتون یک وعده غذایی سبک اما بسیار مقوی می باشد.

برای میان وعده در طول روز سعی کنید از شکلات و نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنید. این مواد غذایی علاوه بر این که شما را سریع سیر می کنند، باعث گرم تر شدن بدن نیز خواهند شد. در زمان انتخاب مواد غذایی باید نیمه بیشتر غذاهای موجود در لیست شامل کربوهیدرات ها (پنیر، روغن، دانه های روعنی، شکلات) باشند، ۳۰ درصد آن از غذاهای چرب انتخاب شود و ۲۰ درصد دیگر نیز مواد پروتئین دار باشند.

بطری آب را فراموش نکنید

در فصل های سرد، معمولا احساس تشنگی کم تری داریم و مصرف آب به شدت پایین می آید. در هنگامی پیاده روی درطبیعت و کمپینگ حتما با خود شیشه آب برده و هر چند ساعت آب بنوشید، با وجود عدم احساس تشنگی بدن شما به خصوص ریه هایتان به آب نیاز دارند. از دست دادن آب بدن باعث می شود که احساس سرما کنید پس سعی کنید در طول روز و شب چندین لیوان نوشیدنی سرد و گرم بنوشید.

یک بطری پلاستیکی محکم را در زمان کمپینگ در کوله ی خود داشته باشید. زمانی که احساس سرما کردید بطری خود را با آب جوش پرکنید و بر روی قفسه سینه و پاهای خود بگذارید. قبل خواب نیز بطری حاوی آب گرم را در داخل کیسه خواب بگذارید تا محل خوابتان حسابی گرم شود.